|
Zabawy badawcze Bawimy się powietrzem - rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 10860 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Jest to scenariusz zajęć dydaktyczno – wychowawczych przeznaczony dla dzieci 5-letnich. Został on opracowany w ramach realizacji programu własnego Ziemia zielona planeta. Celem zajęć jest uświadomienie znaczenia czystego powietrza dla życia na Ziemi oraz konsekwencji zanieczyszczenia naszej planety.
Temat zajęcia: Zabawy badawcze: Bawimy się powietrzem - rozwijanie zainteresowań przyrodniczych poprzez wykonywanie doświadczeń. Wykorzystanie elementów Metody Bon D’epart. Rodzaje aktywności dzieci: słowna, ruchowa, badawcza. Cele ogólne:
- Zapoznanie dzieci z właściwościami powietrza za pomocą doświadczeń i obserwacji.
- Stwarzanie sytuacji sprzyjającej wykorzystanie zdobytej wiedzy.
- Uświadomienie dzieciom znaczenia powietrza dla życia na Ziemi.
- Rozwijanie poczucia troski i odpowiedzialności za obecną i przyszłą jakość życia na Ziemi.
Cele operacyjne:
- Zna właściwości powietrza.
- Aktywnie uczestniczy w zajęciach.
- Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę podczas prowadzonych doświadczeń.
- Rozumie konieczność dbania o czystość powietrza.
- Starannie wykonuje powierzone zadania.
Metody:
- obserwacja, rozmowa, opowiadanie, ćwiczenia praktyczne
Formy pracy:
z całą grupą; w małych zespołach; indywidualna. Środki dydaktyczne:
balony, globus, plansze, butelka, świeczki, słoiki, gąbka, słomki, naczynia z mydłem, nagranie magnetofonowe, wzory graficzne, ołówki, tacki z piaskiem, kartki Realizacja Część wstępna: Nauczyciel zaprasza dzieci do kręgu i proponuje „podróż badawczą”. Część zasadnicza: Dzieci siedzą w kręgu na dywanie.
- Opowiadanie nauczyciela nt.:
- znaczenia tlenu, jednego z gazów powietrza, dla życia ludzi, zwierząt i roślin, dbania o jego czystość;
- obecności „wszędobylskiego” powietrza na zewnątrz nas i w środku ludzi i przedmiotów; Nauczyciel wspomaga swe opowiadanie przygotowanymi pomocami: globus, plansza z płucami człowieka.
- Wychowankowie słuchają opowiadania nauczyciela. Odwołując się do opowiadania nauczyciela, własnych doświadczeń, odpowiadają na pytania:
- Czy człowiek może nie oddychać? / wstrzymanie na chwilę oddychania /
- Co znajduje się wewnątrz nas, w płucach? Nauczyciel proponuje wychowankom odnaleźć odpowiedzi na powyższe pytania poprzez wykonanie doświadczeń.
- Nauczyciel formułuje problem do rozwiązania: „Czy na pewno powietrze znajduje się wewnątrz przedmiotów?”
- Dzieci wykonują doświadczenia, prowadzą obserwację – zanurzają butelkę i gąbkę w wodzie.
Obserwują wydostające się z zanurzonych przedmiotów bąbelki – powietrze. Formułują wniosek powietrze znajduje się wewnątrz przedmiotów.
- Uwięzione powietrze – „Zabawa z balonami”:
- Dzieci nadmuchują balony, wypuszczają powietrze na dywan. Obserwują poruszające się przedmioty na dywanie: bibułki, piórka. Układają wniosek „Wiatr to poruszające się powietrze”.
- „Co się dzieje z powietrzem, kiedy jest gorące?”:
- Dzieci obserwują doświadczenie, wykonywane przez nauczyciela, który na szyjkę dużej butelki szczelnie naciąga balon a następnie zanurza butelkę w gorącej wodzie;
- Wychowankowie zauważają powoli napełniający się balon powietrzem, który unosi się. Układają wniosek: „Powietrze znajdujące się w butelce, pod wpływem ciepła oddanego przez gorące powietrze, ogrzewa się i rozszerza zwiększając swoją objętość”.
- Nauczyciel pokazuje dzieciom ilustracje unoszących się nad ziemią balonów wypełnionych gorącym powietrzem.
- Do czego jest potrzebne powietrze:
- Nauczyciel zapala dwa znicze, jeden przykrywa słoikiem;
- Dzieci próbują rozwiązać problem:, „Dlaczego płomień lampki pod słoikiem po krótkim czasie gaśnie?” Układają wniosek: „Powietrze podtrzymuje spalanie, przy spalaniu zużywa się. Jeśli dopływ powietrza zostaje odcięty płomień gaśnie”.
- „Bańki, bańki” – Metoda Bon D’epart.
- Dzieci słuchają piosenki „Bańki mydlane”, odpowiadają na pytania dotyczące treści utworu.
- Imitują ruchem czynności wysnute z treści piosenki.
- Dopasowują wzór graficzny do piosenki.
- Odtwarzają ruchem wzór graficzny w rytm śpiewnej piosenki.
- Zabawa w puszczanie baniek mydlanych.
- Dzieci puszczają bańki mydlane.
- Obserwują i odpowiadają na pytania zadane przez nauczyciela:
- Kto puści największą bańkę?
- Która będzie bardziej kolorowa?
- Kto wypuści najwięcej baniek naraz?
Część końcowa: Nauczyciel dziękuje dzieciom za udział w zabawie – zajęciach. Otwiera szeroko okno by uświadomić dzieciom potrzebę wietrzenia pomieszczeń. Na zakończenie proponuje dzieciom wspólną zabawę ruchową z elementem ćwiczeń ortofonicznych pt. „Balonik”. Opracowanie Joanna Opalińska Przedszkole Publiczne Pilzno |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|